DE CLUB: Mokums trots in Vermeer en Babel

1

Vermeer: „Kampioenschap van 2011 mooier”

MOKUMS TROTS

2RYAN BABEL (26) en KENNETH VERMEER (27) zijn naar eigen zeggen ’best gelovig’. „Roomskatholiek.” Maar dat de aanvaller en keeper van Ajax morgen uitgerekend tegen Willem II kampioen kunnen worden, wijten zij aan toeval. Babel miste in 2007 op de laatste speeldag in Tilburg de titel op een haar na en Vermeer speelde in 2008 een half jaar op huurbasis voor de tricolores „Dat maakt het kampioensduel extra bijzonder”, vinden de vrienden op het zonnige terras van het Amstel Hotel.

door MIKE VERWEIJ

AMSTERDAM – Meestal zit Kenneth Vermeer (27) niet om een antwoord verlegen. Maar na de vraag welke landstitel hem nou de meeste voldoening geeft, is het even stil. „Laten we niet vergeten dat we nog geen kampioen zijn”, benadrukt hij dat de horde Willem II nog wel even moet worden genomen. „Maar als dat lukt, denk ik toch dat de titel van 2011 mooier was.”

De doelman zit er in het lentezonnetje, aan de Amstel ontspannen bij en verklaart zich nader. „Die wedstrijd tegen FC Twente was uniek. In een onderling duel uitmaken wie de schaal bemachtigt. De ontlading in het stadion zullen we – denk ik – nooit meer meemaken.”

Al had Vermeer om andere redenen ook voor het kampioenschap van dit jaar kunnen kiezen. Waar hij de afgelopen seizoenen altijd wel op één of twee slippertjes was te betrappen, is hij dit jaar feilloos. „Het is tot dusver een degelijk seizoen”, zegt Vermeer. „Ik heb vrij constant gespeeld, maar mag niet te snel tevreden zijn.”

Een verklaring voor zijn goede prestaties vindt hij moeilijk te geven. „Natuurlijk heb ik nu een x-aantal wedstrijden in Ajax 1 gespeeld en word ik steeds meer ervaren. Ik laat me niet meer uit het veld slaan door een knullige tegengoal. Je verandert er toch niets meer aan, moet verder en als je erover piekert, gaat het helemaal mis. Toch speelt ook de factor geluk een rol.”

De Ajax-speler complimenteert zijn ploeggenoot Jasper Cillessen. „Concurrentie maakt me sterker. We trainen elke dag met elkaar, houden elkaar scherp en proberen elkaar beter te maken. Ik weet hoe Jasper zich voelt, want ik ben ook lang tweede man achter Maarten Stekelenburg geweest. Het is het lot van een keeper. Je bent jong en wilt spelen, maar kan je maar op één plek in het elftal richten.”

Het verleidde Vermeer ertoe zich een half jaar lang te laten verhuren aan Willem II. „Daar heb ik mijn eredivisiedebuut in 2008 gemaakt. Dus in dat opzicht is het speciaal tegen die club kampioen te kunnen worden. Dat Willem II in dat geval degradeert, is vervelend. Maar in topsport is geen plaats voor sentimenten.”

3Vermeer praat over een seizoen vol hoogtepunten. „Maar mijn beste redding verrichtte ik tegen Feyenoord thuis. Dat was een wedstrijd die we moesten winnen. En een minuut nadat we de 1-0 maakten, dook Lex Immers voor me op. Door die bal te stoppen, sleepte ik het elftal erdoorheen. Maar hopelijk komt het mooiste moment nog… morgen.”

Geplaatst op mei 4, 2013, in Kranten, Seizoen 2012/2013, Spelers, Wedstrijden en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

