EREDIVISIE: AJAX KAMPIOEN 2012/2013

article13_6_large

Zoals verwacht pakte Ajax gisteren in de laatste thuiswedstrijd van het seizoen tegen Willem II (5-0) de derde achtereenvolgende landstitel. En net als in de vorige twee kampioenswedstrijden scoorde Siem de Jong. „Ik heb er nu vijf gemaakt in drie kampioenswedstrijden. Ja, Cruijff zeven, maar wel in negen duels.”

AMSTERDAM –Het was een ideaal scenario voor Ajax gisteren op de voorlaatste speeldag in de Eredivisie. De ploeg van succescoach Frank de Boer hoefde alleen nog in De ArenA te winnen van hekkensluiter Willem II en de kampioensschaal was voor de derde opeenvolgde keer voor de Amsterdammers.

Ook dankzij het prachtige weer hing er gisteren al uren een feeststemming rond De ArenA en niets leek meer mis te kunnen gaan voor de regerend kampioen. Het feit dat Willem II definitief zou degraderen bij een nederlaag, was misschien het enige puntje waar de Ajacieden niet helemaal gerust op waren. Een ploeg die alles of niets gaat spelen, kan voor iedere tegenstander namelijk gevaar opleveren.

Maar die vrees bleek totaal ongegrond. De gemoedelijke Tilburgers hadden zich allang bij degradatie neergelegd toen zij met de spelersbus de ArenA binnenreden. Willem II toonde in ieder geval geen enkele intentie om het Amsterdamse feestje te verpesten, zoals zij vooraf dapper hadden aangekondigd. Ajax freewheelde zo naar de 32e landstitel in de clubgeschiedenis.

Aanvoerder Siem de Jong was er duidelijk op gebrand om opnieuw te scoren in de kampioenswedstrijd, net als vorig seizoen en het jaar daarvoor. „Ik heb er toch vijf gemaakt nu in drie titelduels”, glunderde de kletsnatte De Jong met een blikje bier in zijn hand. „Dat is toch mooi. Ja, ik weet dat Cruijff er ooit zeven maakte, maar wel in negen kampioenswedstrijden. Klopt, dan moet ik nog minimaal een jaar blijven om dat te verbeteren”, lachte de aanvoerder die waarschijnlijk naar het buitenland vertrekt komende zomer.

„Ach, we gaan nu eerst een paar dagen feesten, dan spelen we nog één wedstrijd en dan ga ik heel goed nadenken. Van de zomer bepaal ik wat er gebeurt.” Een voorbeeld van een club waar hij voor zou kiezen, wilde de slimme De Jong niet geven. „Newcastle United? Als die club komt, zou ik heel goed gaan nadenken. Welke competitie mijn voorkeur heeft? Ik kies eerder voor een club, dan voor een competitie. Maar ik zie wel wat er allemaal op me afkomt en als er geen club interesse heeft, maakt dat ook niet uit. Ik heb nog een contract voor twee jaar bij Ajax.”

Logischerwijs had de altijd beleefde De Jong even helemaal geen zin om over zijn mogelijke transfer te praten. Hij wilde zich zo snel mogelijk in het feestgedruis storten tussen zijn inmiddels al halfdronken collega’s, die nooit drinken en dus na twee biertjes al op hun hoofd staan. „Wat we nu gaan doen zo?”, herhaalde De Jong de vraag. „Ik ken het programma inmiddels wel uit mijn hoofd omdat ik in de spelersraad zit. Bepaalde dingen worden besproken. Zo willen we tussendoor wat eten en komt er muziek.”

„Komt Glennis Grace? Oh, dat wist ik niet”, straalde hij „En een Deense band, zeg je? Nee, ik kan je verzekeren dat er geen Deense band gaat optreden. Die gooien we er meteen uit.”

Terwijl De Jong stond te praten met verslaggevers, kwam op de achtergrond plotseling ploeggenoot Ricardo van Rhijn de ruimte binnen denderen. Schreeuwend en duidelijk licht aangeschoten struikelde Van Rhijn over zijn eigen benen, terwijl hij een fles champagne leeg probeerde te spuiten over ploeggenoot Danny Hoesen, die met een paar journalisten staat te praten. „Oh sorry!”, schreeuwde hij met overslaande stem, als hij ziet dat de champagne vooral op de dure tv-camera’s terechtkwamen. Veel leek het de rechtsback overigens niet te kunnen schelen. Zoekend naar iemand van de persafdeling van Ajax gilde hij door de ruimte: „Waar moet ik heen! Waar moet ik heen!”

Gniffelend bekeek Ryan Babel het tafereel. „Ik ben altijd vrij nuchter”, lachte hij. „Op dit soort momenten pak ik liever de camera om het vast te leggen. Dit zijn toch momenten die je later wil terug kijken. Natuurlijk geniet ik hier ook van. Het gevoel dat je krijgt op het moment dat de scheidsrechter affluit bijvoorbeeld is fantastisch en alle huldigingen ook. ”

Babel baalde dat hij dit seizoen niet veel vaker heeft kunnen spelen voor Ajax, want dat was wat hij voor ogen had toen hij zijn contract afkocht bij 1899 Hoffenheim. Bij de Amsterdammers hoopte de aanvaller zich in de picture te spelen bij een mooie Europese club, waar hij dan transfervrij naar toe zou kunnen. „Omdat ik veel geblesseerd ben geweest en daardoor weinig heb gespeeld, is het nu afwachten hoe dat is overgekomen bij de clubs”, legde Babel uit.

„Die blessures waren jammer, want ik ben nooit geblesseerd. Ik denk dat er nog veel meer rek inzit bij mij. Ik kan veel beter. We spelen nu nog één wedstrijd bij FC Groningen en dan ga ik zitten met de mensen die mij van advies voorzien om te praten over mijn toekomst. Wie dat zijn? Mijn zaakwaarnemer, mijn vader en mijn moeder. Als er geen buitenlandse club komt, ga ik weer met Ajax om de tafel. We zien wel wat er gebeurt de komende periode.”

Tekst: Spits Krant

Geplaatst op mei 6, 2013, in Kampioen 2012 2013, Kranten, Seizoen 2012/2013, Wedstrijden en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

