KAMPIOEN 12/13: Titel van collectief

Titel van Collectief

Fans Ajax smeken directie: ’Frankie contract voor het leven’

TITEL VAN COLLECTIEF

AMSTERDAM – In de ogen van Rob de Wit welden tranen op. En de linksbuiten van weleer beet letterlijk op zijn lip om zijn emoties te verbergen. Het kippenvelmoment leverde het mooiste beeld op van het kampioensduel Ajax-Willem II (5-0). „Prachtig”, complimenteerde Daley Blind de directie voor de keuze om De Wit naar voren te schuiven. De door drie hersenbloedingen getroffen De Wit bleek in de ArenA niet vergeten en mocht de kampioensschaal aan aanvoerder Siem de Jong uitreiken.

De man, die tussen 1984 en 1986 het Ajax-shirt droeg en in 1985 kampioen werd met Ajax, was zichtbaar geroerd door de toejuichingen vanaf de tribune en de tekst ’Rob de Wit voor altijd Ajacied’. Zijn dankbare reactie was het hoogtepunt van een – uit Amsterdams perspectief – toch prachtige dag, die verder werd gekleurd door vijf Ajax-treffers, een geweldige sfeer, knallend vuurwerk, de gebruikelijke badscène en de huldiging op de ArenA Boulevard. De knuffel die directeur Bert van Oostveen op het veld aan Frank de Boer gaf, verried dat de succescoach van de Amsterdammers op termijn in beeld is voor het bondscoachschap.

In alle commentaren na de eenvoudige zege in het kampioensduel werd De Boer geroemd. En tussen de eerste en tweede Ajax-treffer werd in vak 410 het spandoek ‘Frankie contract voor het leven’ ontrold, waarna ook verbaal de waardering werd uitgesproken. „Frank de Boer, wie kent hem niet. Frank de Boer is een echte Ajacied.” Met de derde landstitel op rij plaatste de trainer van de Amsterdammers zich in het rijtje met Rinus Michels en Louis van Gaal, die het kunststukje ook uithaalden bij Ajax.

„Frank is een topcoach”, zei Niklas Moisander. „In de fase dat we minder speelden, bleef hij heel rustig en hamerde hij erop dat we het beste voetbal van Nederland speelden, dus de punten vanzelf weer zouden komen. En als hij met zijn ervaring zegt dat het goed komt, dan komt het ook goed. En hij benadrukt vanaf dag één dat iedereen even belangrijk is. Door de reserves dat besef te geven, waren er bij ons geen ontevreden jongens, werd het de titel van het collectief.”

Waarbij de ene speler weliswaar een belangrijkere rol vervulde dan de andere. „Ik ben echt blij dat ik na mijn blessure nog zo van waarde was”, straalde bijvoorbeeld Kolbeinn Sigthorsson, die net als tegen PSV en NAC de wedstrijd openbrak. „Daardoor voelt deze titel nog beter dan die van vorig jaar”, straalde de IJslandse maker van de 1-0. Net als vorige week tegen NAC probeerde De Jong de 2-0 te claimen, maar de prima fluitende scheidsrechter Danny Makkelie gaf de treffer aan Christian Eriksen, wiens voorzet inderdaad niet leek te worden beroerd door De Jong.

„Pas na de 3-0 durfde ik echt te geloven dat we kampioen waren”, zei titeldebutant Viktor Fischer, die na rust een fraaie assist van Ryan Babel – zijn tweede van de wedstrijd – tot doelpunt promoveerde. „Ik kan niet beschrijven hoe dit voelt”, glom de Deense tweedejaars A-junior. „Na mijn doelpunt heb ik eigenlijk alleen nog maar genoten van de sfeer.”

Die er – door de treffers van De Jong (4-0) en invaller Danny Hoesen (5-0) vanzelfsprekend alleen nog maar beter op werd. „Ik scoorde met mijn hand, keek ook naar de scheidsrechter, maar die keurde de goal gelukkig goed”, aldus De Jong, die daarmee zijn 50e eredivisietreffer aantekende en voor het derde kampioensduel op rij de trekker over haalde. „Best wel bijzonder, ja.”

Babel genoot in stilte. „Ik ben een late beseffer”, beschreef de aanvaller zichzelf. „Na het laatste fluitsignaal kreeg ik een tinteling door mijn hele lijf. Ruim negen jaar na mijn debuut in Ajax 1 was het dan toch gelukt: kampioen van Nederland. Ik heb bij de fysio mijn camera opgehaald, ben naar mijn zoontje gegaan en we hebben samen de ereronde gelopen. Ik film graag om later alles eens rustig terug te kijken. Anders gaat echt de helft langs me heen. Zo nu en dan vroeg ik een ploeggenoot mij ook even op te nemen, want anders kom ik helemaal niet op de beelden voor…”

Lasse Schöne werd in de rust vervangen door Christian Poulsen en liep de hele tweede helft met een ijspakking op zijn knie. „Het lijkt een kleine verrekking”, zei de Deense revelatie van het seizoen. „Ik drink nu een paar biertjes extra, want ik moet vanavond wel dansen. Nu moet dat nog op één been. Maar als ik nog even doorga, kan dat gewoon weer op twee benen”, lachte hij.

„Ik hoop dat de bepalende spelers blijven’’, zei Blind. „En anders bouwen we aan een nieuw elftal. Ik ben ervan overtuigd dat we ook dan weer om de titel zullen spelen”, aldus de linksback, die een ijzersterk seizoen achter de rug heeft en het volste vertrouwen heeft in de toekomst. Sinds Johan Cruijff in oktober 2010 de knuppel in het hoenderhok gooide en De Boer als trainer naar voren schoof als vervanger van Martin Jol, veroverde Ajax in 2,5 jaar drie landstitels, werden de salariskosten met miljoenen euro’s gereduceerd en werd elke speler beter.

De Boer was dan ook een tevreden man. Al bleef hij na de zege op Willem II – ook een karaktereigenschap van hem – kritisch. „In een kampioenswedstrijd moet je jezelf en het publiek belonen. 5-0 is uiteindelijk een mooie uitslag, maar met een beetje geluk hadden we de dubbele cijfers kunnen halen.”

Tekst: De Telegraaf

Geplaatst op mei 7, 2013, in Kampioen 2012 2013, Kranten, Seizoen 2012/2013, Wedstrijden en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

