KAMPIOEN 12/13: Trots als een pauw

article17_orig-1

Ontdekker Fischer en Eriksen: „Als scout van Ajax makkelijk om beste spelers te krijgen”

Trots als een pauw

AMSTERDAM – Voor Ajax’ kampioensduel met Willem II nam John Steen Olsen (70) als speciale gast plaats op de tribune. De scout in Scandinavië en ontdekker van Christian Eriksen en Viktor Fischer genoot zichtbaar. „Ik ben trots op mijn jongens.”

article3_origHoewel het oog van kenner Olsen de Amsterdamse club (tientallen) miljoenen euro’s zal opleveren, valt de Deen vooral op door zijn bescheidenheid. „Als scout van Ajax is het makkelijk om de beste spelers te krijgen. Christian en Viktor zijn ook door honderden andere clubs bekeken. Maar Ajax heeft zo’n goede naam in Scandinavië, dat veel jongens Amsterdam als ideale tussenstop zien op weg naar de top.”

Olsen vindt dat Fischer en Eriksen zich goed hebben ontwikkeld. „Ajax moet blij zijn met Viktor en Christian, maar andersom geldt dat ook. Ze hebben geluk bij een van de beste opleidingsclubs ter wereld te spelen, onder een uitstekende trainer en in een systeem waarin hun kwaliteiten het best tot hun recht komen.”

Volgens hem heeft De Boer het volgende groeibriljantje al in huis. „Nicolai Boilesen zal iedereen gaan verbazen als hij fit is. Ik ben heel erg van hem gecharmeerd. Als mens en als voetballer is Nicolai heel bijzonder. Hij kan de linksback van de toekomst worden.”

Dat Christian Poulsen en Lasse Schöne zo’n goed seizoen achter de rug hebben, verbaast Olsen niet. „Het cv van Christian zegt genoeg. En Lasse heb ik heel lang geleden – voordat hij naar SC Heerenveen ging – al bekeken en positief beoordeeld. Met Ton Pronk heb ik destijds een gesprek gevoerd met zijn vader, maar hij koos voor Heerenveen. Inmiddels wil elke talentvolle Deen weer naar Ajax en ik vind het leuk dat Lasse hier alsnog is terechtgekomen.”

Op sportpark De Toekomst geeft de superscout aan dat zijn werkzaamheden de laatste jaren flink zijn veranderd. „Op het moment dat ik voor Ajax begon, werd er alleen op zondag en soms op woensdag gevoetbald. Nu bekijk ik elke dag één, twee of drie wedstrijden en uren dvd’s. Of ik de namen van alle Scandinavische jeugdspelers uit mijn hoofd ken? Nee, niet meer. Daar ben ik te oud voor. Dus schrijf ik veel op. En ik concentreer me alleen op de spelers die geschikt zijn voor Ajax. Alleen het beste van het beste.”

Tekst: De Telegraaf

Geplaatst op mei 7, 2013, in Kampioen 2012 2013, Kranten, Overig, Seizoen 2012/2013, Spelers en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

