DE CLUB: Column Johan Cruijff

Kan ik tijdens Ajax – Barcelona supporter van maar één team zijn? Het zijn twee clubs waar ik me van jongs af aan mee verbonden voel.

johan cruijff telegraafGelukkig heb ik dat probleem tijdens de wedstrijd niet. Dat komt door de manier waarop ik er naar kijk. Vooraf weet je dat Barcelona wil winnen, omdat dit team nu eenmaal zo in elkaar steekt. Daar tegenover staat Ajax dat de volgende ronde moet zien te halen.

Dus kijk ik vooral hoe ieder elftal zijn doel wil bereiken.

Natuurlijk heeft Barcelona nu de betere ploeg. Door de jaren heen hebben de spelers geleerd hoe ‘heel goed’ en ‘goed’ elkaar kunnen versterken. Spelers als Messi, Neymar, Iniesta en Xavi beschikken over extreme kwaliteiten. Zo heeft iemand als Xavi het bijzondere talent altijd de goede kant op te draaien. Hij beweegt bij de tegenstander vandaan; daar heeft hij een radar voor.

Xavi staat daarom altijd goed en zijn overzicht stelt anderen in staat om ook het beste uit zichzelf naar boven te halen. Daarom zijn goede voetballers als Pedro, Sanchez, Adriana en Alves zo belangrijk bij Barcelona. Allemaal jongens die keihard hebben moeten werken om mee te kunnen op het niveau van Messi en Neymar. Als zij doen wat ze moeten doen, dan maakt de optelsom van alle spelers Barcelona tot een ongelooflijk sterk elftal.

Ik wil er vooral mee zeggen, dat Xavi niet zonder Alves kan en Alves niet zonder Xavi.

Dat besef moet binnen Ajax nog groeien. Vooral tijdens de omschakelingen van balverlies naar balbezit en andersom is het essentieel. Omdat dan de spelers zonder bal het belangrijkst zijn. Zij bepalen hoe het spel verder verloopt. Zo maakt Ajax nog regelmatig de fout om de bal terug te spelen als de tegenstander druk zet. Daardoor komt de eigen verdediging onder druk te staan en ontstaat precies het tegenovergestelde effect.

Hetzelfde geldt voor het dicht bij elkaar houden van de linies, om zo min mogelijk ruimte weg te geven. Dat vereist een enorme discipline. Een mentale hardheid die al tijdens de opleiding moet worden aangeleerd. Barcelona is daar al jaren mee bezig, terwijl Ajax in dat opzicht nog stappen moet maken.

Hierin zit ook de kern hoe ik straks naar de wedstrijd ga kijken. Daarom zal je mij niet snel zien juichen, omdat ik er anders in zit. Als de één dan zegt dat het goed is geweest, kan ik het totaal niet met hem eens zijn. Dat geldt andersom ook. Als de meesten kritisch zijn, heb ik soms weer lichtpuntjes ontdekt.

Wie enthousiast de wedstrijd wil beleven, kan daarom beter niet naast me komen zitten. Soms vind ik dat zelf ook wel jammer, maar ik let nu eenmaal meer op wat er gebeurt dan op het resultaat.

Barcelona komt dus om te winnen en Ajax moet de volgende ronde halen. Met die wetenschap ga ik straks op de tribune zitten. En nu maar afwachten hoe ze het er vanaf gaan brengen.

champions league ajax barcelona 2013 amsterdam arena johan cruijff

Bron: De Telegraaf

Geplaatst op november 25, 2013, in Kranten, Seizoen 2013/2014 en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

