DE CLUB: JOEL VELTMAN

Dreigend vertrek bij Ajax, twaalf maanden lange schorsing en ernstig knieletsel vormen Veltman

UIT DE KELDER GEKLOMMEN

Joël Veltman (21) hield afgelopen week de Colombiaanse vedette Radamel Falcao in bedwang (0-0), had tijdens Ajax-Heracles Almelo (3-0) geen kind aan Mark Uth en zou zichzelf morgen het liefst langs de ‘meetlat Messi’ leggen. „Ik had graag eens tegenover hem gestaan. Hij is de beste speler van de wereld en dus een goede graadmeter. Dan weet je als talent waar je staat”, baalde hij aan de ene kant van de blessure van het Argentijnse wonderkind. „Aan de andere kant zijn onze kansen nu wat groter.”

Telesport1

Veltman zit – zoals hij dat na de kinderlijk eenvoudige zege op Heracles zei – in een flow. „Als het na de wedstrijden tegen Celtic en mijn debuut in Oranje ook goed gaat tegen FC Barcelona: wauw, dat zou wat zijn. Ik hoop weer met een tevreden gevoel naar huis te gaan”, blikte de Velsenaar vol vertrouwen vooruit op het Champions Leagueduel. Al besefte hij terdege dat het verweer van de Almeloërs wel heel slap was geweest. „Deze overwinning op Heracles zegt me niet zo veel voor de wedstrijd tegen FC Barcelona. Dat is een ander team met veel betere spelers. Toch is het de doelstelling drie punten te pakken, want we gaan voor de tweede plek.”

Ook persoonlijk valt er in de Amsterdam ArenA en later San Siro veel voor Veltman te winnen. „Messi is geblesseerd en Alexis Sanchez geschorst, dus zal Pedro normaal gesproken mijn directe tegenstander worden. Maar die heeft ook gewoon de Champions League gewonnen hoor”, zei hij een lastig avondje te verwachten. „FC Barcelona thuis en AC Milan uit zijn voor mijn gevoel wel wedstrijden, waarin ik mijn selectie voor het WK weer wat dichterbij kan brengen. Ik tref wereldtoppers en dat is ook het niveau dat we in Brazilië zullen tegenkomen. We spelen Champions League en – met het oog op volgend jaar – is dat goed voor de ervaring.”

Telesport Veltman

Het definitieve jawoord van Louis van Gaal zou voor Veltman een overwinning op zichzelf zijn. „Omdat mijn carrière meerdere keren aan een zijden draadje heeft gehangen”, aldus de verdediger, die in geen enkel opzicht nog op het breekbare jochie in de B2 en B1 lijkt. „Ik weet dat ik in de B2 onder Maarten Stekelenburg op de ‘exitlijst’ stond. Maar hij gaf me het voordeel van de twijfel. Ik was 15. Nu loopt Maarten als trainer soms stage bij het eerste. Dan is het leuk om het daar over te hebben. Hij heeft me binnenboord gehouden”, prees hij zijn jeugdcoach.

„Ik was mentaal zwak en kan me nog herinneren dat ik – bij Robin Pronk in de B1 – als zestienjarige eens moest huilen toen de trainer stond te schreeuwen.” Tot overmaat van ramp kreeg Veltman een lange schorsing voor zijn kiezen. „Dat was na het WK onder 17 in Nigeria. Ik speelde dat toernooi geen minuut. Tijdens de wedstrijd tegen Iran hadden we één punt nodig om door te gaan en misten we bij 1-0 achter zo’n grote kans, dat ik uit frustratie met mijn hand door de dug-out sloeg. De KNVB wilde me – om een voorbeeld te stellen – twee jaar schorsen en een boete van 2500 euro geven. Maar toen ik die straf niet accepteerde, werd het geldbedrag kwijtgescholden en mocht ik één jaar lang niet voor vertegenwoordigende elftallen uitkomen”, zei de Ajacied, die als geen ander weet wat het keerpunt in zijn loopbaan was.

„Ik zeg wel eens gekscherend dat ik iedereen een kruisbandblessure toewens. Niet echt natuurlijk, maar fysiek en mentaal word je er echt sterker van. Dat ik nu onverstoorbaar word genoemd, komt door de knieblessure die ik als tweedejaars A-junior opliep en me ook mijn eerste half jaar bij Jong Ajax aan de kant hield. Ploeggenoten zeggen wel eens ‘Ik heb vandaag geen zin’, maar dat gevoel heb ik na mijn blessure nooit gehad. Ik geniet van elk moment dat ik op het veld mag staan. Of het nu in de Champions League, eredivisie, Jupiler League of tijdens een training is.”

Eén trainer in het bijzonder takelde hem uit de put. „Gery Vink is heel belangrijk voor me geweest, vooral mentaal. Hij zegt altijd dat ik de kelder heb gezien. En dat is waar. Voor sommige jongens was het met zo’n zware blessure op die leeftijd over geweest, einde verhaal. Ik heb er kracht uit geput en – als iel mannetje – in mezelf kunnen investeren. Tijdens mijn revalidatie zat ik bijna 24 uur per dag in de sportschool en ging de lichamelijke groei eigenlijk vanzelf.”

article13_2Frank de Boer gaf Veltman het laatste zetje. „ Zijn vertrouwen heb ik altijd gevoeld. En dankzij hem sta ik nu ook centraal in de verdediging. In de A2 was ik altijd rechtsachter, maar in de A1 kwam ik direct in het centrum. Ik weet nog dat hij op een gegeven moment een praatje in de kleedkamer hield, vertelde dat hij naar het eerste ging en ons zei dat het snel kon gaan. Dat ik erbij kwam achter Toby was mooi”, zei de speler, die tijdens de beladen kampioenswedstrijd tussen Ajax en FC Twente op 15 mei 2011 nog een (geblesseerde) ballenjongen was. „Zo snel kan het dus gaan…”

article13_1

Ajax slaat mede door doelpunt van Limburger gat met Feyenoord en PSV

HOESEN HOOPT OP BLIJVEND VERTROUWEN

Ajax – Heracles 3-0 (1-0). 2. Hoesen 1-0, 56. Fischer 2-0, 79. Klaassen 3-0. Scheidsrechter: Van Boekel. Toeschouwers: 49.747. Gele kaart: B. Linssen, Bruns, Rienstra (Heracles).

Tekst: De Telegraaf

Geplaatst op november 25, 2013, in Kranten, Seizoen 2013/2014, Spelers en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

