SPELERS: Anouk Hoogendijk oog voor de hele wereld

IMG_0478 copy

Zet Anouk Hoogendijk in een groep mensen en ze kan je precies vertellen wie lekker in z’n vel zit en wie niet. Die fijngevoeligheid heeft de voetbalinternational van jongs af aan. Fijn voor een coach, die bij haar kan polsen hoe het met de rest van een team is. Of voor een mediateam, dat een prachtig bespraakt boegbeeld kan inzetten. Ze doet het graag, maar het schuurt soms om alle belangen te dienen. „Maak je wel een verhaal over het team? Er wordt zo hard door iedereen bij Oranje gewerkt om van het WK een succes te maken. Ze verdienen het.”

IMG_0479

Haar broer houdt het graag simpel. Zijn lieve, één jaar jongere zusje krijgt op sociale media nu en dan een sneer. ’Modelletje, gaat dit niet ten koste van het voetbal?’ staat er bijvoorbeeld bij een prachtige fotoshoot. Anouk Hoogendijk (30): „Hij roept me standaard tot de orde: ’Anouk, kom op zeg’. Heerlijk. Sta ik weer met beide benen op de grond.”

IMG_0481Bij Arsenal liep het niet zoals ze voor ogen had. „Ik stelde me er mentaal op in dat ik een jaar weg zou zijn. Maar ik kende een lastige start in Londen. Ik kwam daar aan met een gecompliceerde blessure aan mijn binnenband. Normaal staat daar vier tot zes weken voor. Bij mij duurde het zes maanden. Ik miste de hele voorbereiding en maakte geen enkele groepstraining mee. Eén week voor de competitie draaide ik opeens mee. Maar mijn vorm en conditie waren nog niet de oude.”

Tot overmaat van ramp stapte de trainster al na vier duels op. „We kregen meerdere trainers. Ik heb lang gedacht: wacht op je kans, hou vol, train goed. Als je die situatie in Nederland hebt, val je terug op familie en vrienden. Maar in Londen moest ik alles nog opbouwen. Ik was op mezelf aangewezen. Als je dan ook niet kan voetballen…”

IMG_0482 copyDe laatste trainer was eerlijk tegen Hoogendijk. „Hij zei: ’Ik stel geen nieuwe speelsters op. Ik neem geen risico’. Daar zat ik dan. Achteraf had ik het gevoel dat ik gewoon op het verkeerde moment bij Arsenal binnenstapte. Dat ik niet meer opgesteld werd bij Arsenal was voor mij een belangrijk signaal. De regel bij Oranje is dat je als international moet spelen. Mijn WK kwam serieus in gevaar.”

IMG_0481 copy

Hoogendijks manager Esther Goergen handelde razendsel en legde contact met Ajax. Arsenal stelde zich coulant op. Hoogendijk: „Ik belde Ed (Ajax-trainer Engelkes, red.) vervolgens zelf op. Ik was heel zenuwachtig. Ik had ’m toch in de steek gelaten halverwege het seizoen. Maar hij reageerde superleuk. Ze hadden gehoopt dat ik in de winterstop terug zou zijn, maar dit was alleen maar gunstiger.”

IMG_0482De Utrechtse heeft haar WK door de slimme terugkeer veiliggesteld. De rol van de dertiger is in de afgelopen twee jaar wel drastisch veranderd. Van basisspeler naar loyale bankzitter. Hoogendijk: „Dat was in het begin best moeilijk. Aan de andere kant snap ik dat er andere kwaliteiten nodig zijn. Het is dubbel. Natuurlijk baalde ik in het begin. Ik stop er ook veel tijd en energie in.”

„Al die fans staan voor mij in de rij en ze zijn zo blij met die ene selfie of handtekening, dus wat dat betreft wil ik ze dat ook graag geven. Ik heb heel lang aan de goede kant gestaan wat betreft de selectie. Nu sta ik aan de andere kant. Misschien speel ik op dit WK helemaal niet. Misschien wel. Ik ben in ieder geval fit. Ik heb alles gedaan wat in mijn macht ligt om het WK mee te maken binnen de lijnen.”

IMG_0480 copy

Geplaatst op juni 15, 2015, in Seizoen 2013/2014. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

