EREDIVISIE: Joel Veltman over De Klassieker

Joël Veltman is bezig aan een opvallend seizoen. De verdediger, met 23 jaar de ervaren leider in de defensie van Ajax, wisselt goede wedstrijden af met onfortuinlijke momenten. Toch overheerst het positieve gevoel op jacht naar nieuw succes. ‘De titel is al vanaf de eerste dag het grote doel.’

Untitled

INTERVIEW VOETBAL INTERNATIONAL

TEKST:FREEK JANSEN

Woensdagavond, een paar minuten over half tien. Karim El Ahmadi neemt de vrije trap, terwijl Dirk Kuijt en Joël Veltman verzeild zijn geraakt in een vrij potje worstelen. Het resultaat is een bal op de hak van de Ajax-verdediger, die doelman Jasper Cillessen kansloos laat. De Kuip trilt op zijn grondvesten. Ajax blijft verbouwereerd achter. Trainer Frank de Boer noemt na afloop de eerste helft van zijn ploeg fantastisch, maar de gewenste beloning blijft uit. Feyenoord wint, nota bene dankzij een doelpunt van de aanvoerder van de aartsrivaal. ‘Pff, het was pure pech’, zucht Joël Veltman twee dagen later op De Toekomst. ‘Ik ben er flink ziek van geweest.’

Untitled5

Wat kon je jezelf verwijten?

‘Het was hectisch, maar toch had ik voor mijn gevoel wel goed zicht op de situatie. Kuijt en ik hielden elkaar vast, waarna die voorzet kwam. Ik zag de bal komen en wilde die met rechts wegtrappen, maar op dat moment kreeg ik een duw en ketste de bal op mijn linkerhak. Ik hoorde het gejuich en wist genoeg. Man, heel zuur. Ik trek me een tegengoal als verdediger altijd wel aan en ben ook gaan zoeken naar oorzaken. Met John Heitinga had ik het er na afloop over. “In blessuretijd moet het altijd vrouw en kinderen eerst zijn”, zei hij. Daar heeft hij natuurlijk gelijk in, maar met die intentie ging ik het duel in. Het was vooral een heel ongelukkige samenloop van omstandigheden. En dan was er nog eens geen tijd meer over.’

Na afloop ging het trouwens langer over de vermeende klap van Michiel Kramer dan over het doelpunt.

‘Niet door mij, hoewel dat wel wordt beweerd. Apart. Ik kreeg de vraag of ik was geraakt. Ja, ik was natuurlijk geraakt. Ik ga toch niet zomaar liggen? Ik voelde een hand in mijn gezicht. Meer heb ik niet gezegd.’

Daar waren ze in Rotterdam niet blij mee. John de Wolf noemde je zelfs een slecht verliezer.

Untitled4‘Wat een onzin, zeg! Als niemand ernaar had gevraagd, had ik er ook zeker niets van gezegd. Maar ik gaf gewoon antwoord op vragen die ik kreeg, meer niet. En dan lees ik dat ik Kramer een oor aan wilde naaien om hem zo te schorsen. Hou op, zeg. Wat maakt mij dat nou uit? Van mij hoeft helemaal niemand te worden geschorst, uiteindelijk wil ik tegen elke spits spelen. Tegen Feyenoord toonden Mike van der Hoorn en ik ook aan dat we daar voor helemaal niemand bang zijn. Dus ik vind het allemaal heel ver gezocht en heb het lekker laten gaan.’

Over sentimenten gesproken: het was de eerste keer dat je als aanvoerder van Ajax in De Kuip speelde.

‘Dat deed me meer dan ik vooraf dacht. Ik ben een nuchter persoon en heb in de jeugd en in de afgelopen jaren heel vaak met Ajax tegen Feyenoord gespeeld. Al van jongs af aan merk je dat er een extra lading op zit. In de jeugd voelde ik al dat er meer emoties bij die wedstrijden waren, helemaal als we in Rotterdam moesten spelen. Als jochie in de C- of B-jeugd hoorde je voor de wedstrijd gewoon al supporters van alles naar je schreeuwen. Ik weet nog dat ik als jongetje dacht: Wat is dit nou weer allemaal? Destijds maakte het veel indruk, soms was het beangstigend, maar dat is nu niet meer het geval. Als aanvoerder heb ik echt genoten van de sfeer.’

Het is niet intimiderend?

‘Nee, intimideren betekent in mijn ogen dat het je negatief beïnvloedt, maar dat was zeker niet het geval. Die vijandigheid zorgde voor een kick. Het ultieme trotse gevoel om Ajacied te zijn. Vanaf het moment dat we aan kwamen bij De Kuip en die supporters vol haat naar ons zagen kijken en naar ons schreeuwden. Dan is het vervolgens aan de speler zelf hoe je daarmee omgaat. Volgens mij hebben wij als ploeg laten zien hoe het moet. De afkeer was voelbaar, maar het gaf juist de prikkel om geweldig van start te gaan. In de eerste helft waren we heer en meester. Alleen we drukten het niet in de score uit, dat is eeuwig zonde. Maar het gaf wel aan dat de sfeer mooi was, maar niet dat we er nou van in de war raakten. Het maakte ons alleen maar sterker.’

Tegen Feyenoord, maar ook een week eerder tegen Fenerbahçe speelde je een sterke wedstrijd, maar sloot je af met een negatieve hoofdrol bij het tegendoelpunt.

‘Dat zorgt wel voor een wrang gevoel. Het resultaat van de ploeg staat voorop, daarna mijn eigen spel. Als het eerste negatief is, dan werkt dat sowieso flink op me door. Twee keer in korte tijd ging het vlak voor tijd mis, waarbij de duels in Turkije en Rotterdam wel voor mij verschillend waren. Tegen Fenerbahçe kopte mijn directe tegenstander een hoekschop binnen. Dat mocht ik mezelf meer aanrekenen dat het doelpunt in De Kuip.’

Hoelang blijf je met zoiets rondlopen?

‘Daarin ben ik veranderd. Een paar jaar geleden kon ik er zeker wel een paar dagen van slag van zijn. Nu heb ik het meestal de dag na de wedstrijd wel een plek gegeven. Helemaal in deze periode, met veel duels die elkaar in rap tempo volgen, is het ook belangrijk om er niet mee te blijven lopen. Bovendien ben ik vanuit mezelf heel perfectionistisch ingesteld. Na mijn debuut kreeg ik in de eerste maanden heel veel complimenten. Het kon niet op na elke wedstrijd. Toch nam ik het maar moeizaam in ontvangst, omdat ik elke keer wel iets kon aanwijzen in mijn spel dat voor ver-betering vatbaar was. Andersom laat ik me nu niet leiden door negatieve reacties. Ook dat was trouwens weleens anders. Als iemand een paar jaar geleden zei of schreef dat ik totaal niet kon verdedigen, kon ik daar echt even mee rondlopen. En zelfs twijfelen aan mezelf. Dat is inmiddels voorbij. Iedereen mag een mening hebben, dat is prima, maar ik weet zelf het beste wat ik wel en niet kan.’

Een Veltmannetje is inmiddels een begrip geworden. Hoe krijg je dat uit je spel?

Untitled2‘Dat is een streven waar ik zeker mee bezig ben. Mijn persoonlijk doel voor dit seizoen is onder meer af te rekenen met een Veltmannetje. Het lijkt de moderne versie te zijn geworden van een Frank de Boertje. Goed spelen, maar toch ergens in de wedstrijd een foutje begaan. Het is deels tegen te gaan door situaties vooraf scherp in te schatten. Daarvoor moet je vlieguren maken, ervaringen opdoen. Dat is al een belangrijk verschil met het verleden, toen ik voor mijn gevoel pas net kwam kijken. Nu weet ik in bepaalde situaties beter wat er wordt verlangd. Of ik wel of niet de middenvelder in moet spelen. Of het wel of geen goed moment is om in te dribbelen. Dat soort keuzes waren de oorzaken van een Veltmannetje, maar door die keuzes nu beter in te schatten, komt het minder voor en kan ik constanter presteren.’

Die stabiliteit was noodzakelijk na een minder jaar?

‘Zeker. Vorig jaar zaten er nog teveel gekke foutjes in mijn spel. Daardoor kwam ik in een mindere fase. Het was het bekende pad van een doorgebroken talent. In het begin was alles positief, maar vervolgens vielen ook mijn mindere momenten op. Voor mijn gevoel ben ik dit seizoen in de volgende fase beland. Die van constant presteren en niet meer door de ondergrens zakken. Misschien leg ik onbewust wat minder risico in mijn spel. Dan maar even niet alles voetballend oplossen.’

Ben je nou een voetballende verdediger of een verdedigende voetballer?

‘Ik weet waar je op doelt. Na mijn doorbraak legde ik veel risico in mijn spel bij balbezit. Het ging goed, waardoor ik voor de buitenwereld vooral als technische verdediger werd gezien. Daarna kwamen er wat meer foutjes in mijn spel aan de bal, en was ik opeens meer de verdediger en kwam ik voetballend tekort. Voor mezelf ben ik vooral de voetballende verdediger, want het verdedigen is mijn primaire taak en daar liggen mijn belangrijkste kwaliteiten. Ik heb sprongkracht, ben kopsterk, kan me vastbijten in een spits en ben wendbaar. Als verdediger moet je doelpunten voorkomen, alleen net als bij de Ajax-spits, wordt er van een centrale verdediger van Ajax ook meer verwacht. Een mix is een vereiste, je moet ook goed mee kunnen doen in het positiespel en voetballende oplossingen kunnen vinden. Opvallend genoeg wordt altijd gewezen naar het deel wat je op dat moment het minste beheerst. Dat heb ik zelf gemerkt.’

Frank de Boer deelt die kritiek niet. Hij is de laatste tijd zelfs erg lovend over jouw ontwikkeling.

‘De trainer heeft zelf ook altijd bij Ajax centraal in de verdediging gespeeld, en weet dus als geen ander wat er wordt verlangd. Met handige tips helpt hij me, net als Orlando Trustfull, die veel met ons als verdedigingslinie bezig is. En in het verleden heb ik heel veel aan de persoonlijke training van Jaap Stam gehad, dat ging echt over het pure verdedigen. Maar het klopt dat Frank de Boer in bepaalde mate mijn ontdekker is. Als trainer van de A1 zette hij me van rechtsback centraal in de verdediging. Dat was echt iets nieuws. Op mijn tiende was ik bij Ajax binnengekomen als rechtsbuiten, maar trainer Patrick Ladru zette me al snel rechtsback. Op die plek doorliep ik jarenlang de jeugdopleiding. Niet dat ik tot de beste spelers behoorde, integendeel. Ik weet nog dat het in de B2 niet veel scheelde of Ajax was niet met me verder gegaan. Ik mocht net door, maar zag mezelf eigenlijk nooit als toekomstig speler van Ajax 1. Daarvoor waren veel grotere talenten in mijn lichting aanwezig, zoals Davy Klaassen en Ouasim Bouy. Ik dacht er eerder aan om het profvoetbal te bereiken via een omweg, maar wilde daarvoor eerst zo ver mogelijk bij Ajax komen. Totdat De Boer me in de A1 als centrale verdediger probeerde. Het ging direct goed en daarna heb ik me op die plek verder kunnen ontwikkelen. Ik besef heel goed dat ik De Boer dankbaar moet zijn.’

Untitled6

Je bent dit seizoen vol ambitie een nieuwe fase ingegaan. Toch verloor je jouw plek in de selectie van Oranje.

‘De eerste keer, voor de duels begin september, was het geen verrassing voor me. Ik had een mindere periode gehad. Bij de laatste selectieronde voor de allesbeslissende duels met Kazachstan en Tsjechië had ik er wel op gehoopt. Dat is nu ook het geval voor de komende oefenduels met Wales en Duitsland. Als ik er niet bij zit, zou het wel een teleurstelling zijn.’

Het Nederlands elftal beleefde zonder jou een nationale deceptie. Je ervaringen tijdens het WK in Brazilië krijgen zodoende geen vervolg.

‘De wedstrijden heb ik thuis voor de tv gekeken. Het is zo zonde. Die weken in Brazilië waren heel bruikbaar. Voor elk talent is een eindtoernooi de allerbeste leerschool. Daarom heb ik er echt even flink van gebaald.’

Waar ligt het volgens jou aan?

‘Moeilijk. Mijn eerste gedachte is dat Nederland toch nog altijd genoeg kwaliteiten heeft om zich te plaatsen. Maar ik las dat we tegen de topdrie in de groep slechts één puntje hebben behaald. Dat zegt dan ook wel weer veel. Er is veel talent in Nederland, spelers met potentie, maar blijkbaar geven we niet thuis als er méér wordt gevraagd. In internationale duels, als de weerstand groter wordt, blijft het resultaat achter.’

Een bekende parallel met Ajax?

‘Zeker. In de Eredivisie kennen we een sterk seizoen, maar we willen ook in Europa presteren. Dat is tot nu toe nog niet gelukt, maar die ambitie leeft wel binnen de groep. In Europa krijg je andere weerstand, vooral fysiek wordt er nog weleens meer gevraagd. Dat zijn ervaringen die we niet vaak genoeg kunnen tegenkomen. Na al die jaren in de Champions League, moet we het nu in de Europa League laten zien. Dat voelt niet als een troostprijs, zeker niet. Het is de laatste jaren in Europa steeds net niet geweest, dat moet nu maar eens op bepaalde momenten net wel zijn.’

Vandaar de opvallende doelstelling om de halve finale van de Europa League te bereiken?

‘Het was niet alleen de ambitie van de trainer om de halve finale van de Europa League te halen, maar ook van de spelers. Dat doel is realistisch en leeft nog altijd.’

Maar waar is dat op gebaseerd? Van de zeven Europese duels, won Ajax alleen thuis van het nietige Jablonec.

‘Ik snap de sceptische houding, daar hebben we zelf tot op heden voor gezorgd. Maar ik ben ervan overtuigd dat we de groep gaan overleven en dan zijn we alweer een flink aantal ervaringen verder. Voor veel spelers is het allemaal nieuw. Tijd speelt dus zeker een rol, maar dat betekent niet dat we niet ambitieus mogen zijn. We hadden ons kunnen indekken door te stellen dat we wilden overwinteren. Maar kom op, dat hebben we in de afgelopen jaren al elk seizoen gedaan. En dan begonnen we in de Champions League. Daarom kan ik me er nog altijd in vinden en heb ik er vertrouwen in. Er zit nog enorm veel rek in deze selectie. Voor de komende jaren, maar ook voor dit seizoen nog.’

Het enthousiasme spat opeens van je af.

‘Ik meen het ook echt. We hebben zo veel talent in deze groep zitten. Ik was 21 toen ik debuteerde in Ajax 1, alles was nieuw. Nu zie ik gasten als Kenny Tete, Riechedly Bazoer en Jairo Riedewald. Spelers die achttien, negentien of amper twintig jaar zijn, maar al maandenlang twee keer in de week presteren en zich ontwikkelen. Daarom ben ik hoopvol. Deze ploeg heeft een gouden toekomst als we de boel bij elkaar kunnen houden.’

Een moedig streven, maar niet langer meer realistisch in het huidige tijdsbeeld.

‘Daarom ben ik zo blij met het signaal van Davy Klaassen. Hij bereikte onlangs een mondeling akkoord over het openbreken en verlengen van zijn contract. De aanvoerder en een van de dragende spelers. Zelf lig ik nog tot 2018 vast en ik heb totaal niet de intentie om snel uit Amsterdam te vertrekken. Daarvoor kan ik hier nog een flinke groei doormaken. Ook na dit seizoen zie ik mezelf nog bij Ajax spelen. Davy en ik maken al lang deel uit van deze groep. Als wij blijven, dan kan dat ook voor de nieuwe talenten een prikkel zijn. De genoemde drie talenten zijn pas net doorgebroken en laten zich niet gek maken. Zij weten ook dat ze zich de komende drie jaar bij Ajax nog perfect verder kunnen ontwikkelen. Als ik dat allemaal bij elkaar optel, zie ik de toekomst met veel vertrouwen tegemoet.’Eerst de ambities voor dit seizoen kracht bij zetten. Te beginnen deze week met Fenerbahçe en opnieuw Feyenoord.‘Een mooie week met twee belangrijke duels. Onze Europese ambities zijn helder, maar dan moeten we het nu ook laten zien. Als we van Fenerbahçe winnen, hebben we alles weer in eigen hand. En in Rotterdam gaan we zondag voor de grote revanche. Zo voelt dat zeker. We hebben onszelf om de beker tekort gedaan. Toch waren we niet zo onder de indruk van Feyenoord, ik had verwacht dat ze ons veel eerder zouden vastzetten. Daarom heb ik veel vertrouwen. Het is jammer dat we uit de beker liggen, maar de titel is al vanaf de eerste dag van dit seizoen het grote doel. Die kampioensschaal moet terug naar Amsterdam.’

Untitled1

FOTO: VI IMAGES/PIM RAS

Geplaatst op november 8, 2015, in eredivisie, Seizoen 2015/2016 en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

